Fitness Apps

In Swedish

Idag tänkte jag tipsa er om några smartphone applikationer som jag använder främst till träningen och eftersom mobiltelefonen får allt större plats i vår vardag så är det inte mer än passande att tipsa er om två grattis applikationer som jag tycker är absolut priceless att ha på sin smartphone.

RunKeeper den app som gör vad Nike + iPod nano eller iPod touch gör. Men utan behov av extra anordningar för att gå med dina skor. Applikationen använder den inbyggda GPS av smartphone:n.Med applikationen kan du hålla kolla på vilken distans,tempo,tid och hur många kalorier du förbränner när du löpare, cyklister, vandrare, skidåkare, vandrare, etc.. Sedan kan du automatiskt skicka över informationen till  RunKeepers webbplats. Där finns möjligheten att se dina s.k  routes.

Dessa två exempel är tagna från mitt eget konto på Runkeeper. Jag måste säga att Runkeeper är en riktig bra applikation med många användningar. Det som kan ses som negativ är att det kan kosta en slant att använda den främst för personen som inte har tillgång till fri surf. Eftersom Runkeeper kräver att din gps är på för att man ska kunna mäta värdena så som hastighet,tid och tempo. Dock går detta att kringgå lätt genom att själv fylla i den nödvändiga data manuellt på deras hemsidan. Överallt så har appen funkar väldigt bra.Visserligen  har jag hört klagomål att applikationen slukar en del ström men det är inget jag har känt av.

The Afternoon Club ger Runkeeper 5/5  i betyg. För lätt hanteringen, stor användning och framför allt gratis.

 

  Sleep Log

En applikation vars användning sömndagbok finns det mängder i Android market/App store. Applikationen är väldigt simpel, innan man ska sova så sätter man i startar man applikation. Det applikationen gör är att påbörja räkna hur många timmar du sover. När du väll vaknar så stoppar du tiden.

 


Jag använder denna applikation främst för att den är gratis och praktisk.  Vad är det nytta och hålla koll på hur mycket man sover kan jag tänka mig att du undrar. Sömn och vila är ytterst viktigt för människor som lever ett aktivt liv med mycket träning. Om man inte får tillräckligt med sömn så presenterar man mycket sämre och utvecklingen går långsammare fram.

Tycker att Sleep Log skapar kunde stärkt applikationen genom mer forskning. Framför allt skulle jag vilja se en uppdatering av applikationen som ger ut mer information om vad som är optimal sömn för olika livsstilar. Annars överlag så fyller applikation sin funktion och därför får den en 3/5.

 

Om ni läser har några egna applikationer som ni tycker att är jättebra och användbara, kan vara allt från träning applikationer till applikationer som hjälper en med de vardagliga sysslorna hemma. Dela med er genom att kommentera🙂

 

 

 

 

 

 

 

About Medved

I blog at afternoonclub.wordpress.com
This entry was posted in Afternoon Club News, Fitness. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

