17/3-2012

Laddar uppföra dagens pass som är överkropp med fokus på axlar. Uppladdningen består av ett mer grekiskt influerad måltid. Köttfärs med lök och feta ost , serverat med sallad(tomat,oliver, olivolja, sweet chili), potatis och pastablommor fyllda med spenat.

20120317-125111.jpg

Posted in Afternoon Club News | Leave a comment

3/3-2012, vilodag

Idag har jag i princip bara tagit det lugnt och njutit av vädret med ett par låga promenader . Avslutar kvällen med en härlig smoothie av banan,jordgubbar och whey. Resten av kvällen tillängas till att kolla på Spartacus: vegeance .

20120303-201219.jpg

Posted in Afternoon Club News | Leave a comment

Veckans utmaning I, 2/3

Hallå

Jag har börjat att köra “veckans utmaning”. Varje vecka så sätter jag upp två övningar som man utför efter varandra. Utmaningen är ett prov på styrka och kondition och de kräver ingen utrustning.

Veckans utmaning I

Gör så många burpees(upphopp och armhävningar) du kan på 7 min. Regeln är enkel, ett upphopp och armhävning räknas som en repetition(burpees) Gjorde utmaningen med Anna och resultatet blev:

Medved:80 burpeees på 7 min

Anna: 70 burpees på 7 min.

Analys

Eftersom detta var början på själva projektet så satte jag ribban för mig på minimum 70 burpees allt eftersom veckorna går kommer jag att höja kraven. Jag var imponerad på Annas 70 burpees. Jag kommer även skicka denna utmaning till mina vänner för att få en bredare grupp så att vi alla kan pusha varandra till bättre resultat.

Så ser övning ut(Kör utan hantlar dock)

2/3-2012

Fixade en grym måltid(vilket man är värd efter ett hårt pass på fredagen) efter träningen för endast 38kr. Maträtten består främst av två ingredienser, viltskav och keso. Här under har ni näringsvärden:

Viltskav(240g)

Per 100g

Energi: 600kj- 140kcal

Protein : 20g

Kolhydrater:0

fett: 7g(7%)

Cottage cheese(keso) 250g

Per 100g

Energi: 380 kg – 90 kcal

protein: 12g

Kolhydrater: 2g

fett: 4g mättat

Jag är främst intresserad av hur många gram protein det finns. I detta fall vart det 80g protein vilket är riktigt bra för en måltid som kostade 38 kr. Hade frysta ärtor hemma som jag lade till på tallriken. Utöver det så vilje ha köttet lite extra krämigt så jag hällde halv 1dl visp/mat grädde i stekpannan och krydda extra starkt.Inget speciellt jag vet men detta är bara tips för er som inte upptäckt hur gott viltskav och keso är :D

This slideshow requires JavaScript.

Posted in Afternoon Club News | Leave a comment

Nuvarande kosttillskott

Just nu kör jag på ZMA, Pure Whey och koffein+. Samtliga av dessa produkter är gjorda av kolozzeum. Kolozzeum samarbetar med den Fairing vilket är ett pålitligt och bra märke här i Sverige. Har aldrig heller haft några problem med kolozzeum egna märken, så det är därför jag fortsätter att beställa från deras shop . Givitvis är deras produkter riktigt bra enligt mig. Kan starkt rekommendera deras Whey. Har testa flera olika proteinpulver i mina dagar , kolozzeum är helt klart det godaste ;)

ZMA – Kolozzeums ZMA består av en speciell sammansättning av Magnesium Aspartat, Zink monometionin/aspartat och vitamin B6. Denna speciella blandning har studerats noga och kan vara ett viktigt tillskott för dig som vill öka i styrka, bygga muskelmassa, öka prestationsförmågan samt förbättra återhämtningen!

Koffein+ – Koffein har en uppiggande effekt och underlättar fettförbränningen.
Studier pekar också på att det finns en synergisk effekt mellan grönt te och koffein, vilket innebär att deras kombinerade effekt blir större än sammanlagda effekten av dem var för sig. Koffein har också en positiv effekt på hjärnan genom att blockera de trötthetssignaler som ökar vid långvariga psykiska och fysiska prestationer.

Dessa två kosttillskott var inte alls dyra dom låg på 260kr tillsammans med 100 kapslar var. Vilket räcker i över tre månader förutsätt att man tar en varje dag.

20120228-153851.jpg

Posted in Afternoon Club News | Leave a comment

Springa II

Våren är äntligen här(för tillfället)

Igår var jag ute och sprang en sträcka drygt 12 km på kvällen visserligen fick jag inte uppleva den sköna vår feeling men det gjorde inte rundan mindre åtråvärd.  Har länge väntat på att snön ska försvinna så att jag kan återuppta konditionsträningen. Den har verkligen blivit lidande sedan jag sist sprang vilket var i Oktober.  Om ni inte har läst tidigare inlägg från denna blogg så vill jag informera er att jag springer “barfota”… ja i alla fall med minimalist/barefoot running shoes.

Rundan i sig gick sådär eller bra till en början men sen märkte jag att jag började landa konstigt på ena foten, tror att det var för mycket på fram delen av foten. Kan vara så att jag har glömt en del av tekniken med att springa barefoot men det blir att ta igen nu.

This slideshow requires JavaScript.

Bilderna på mina skor jag använder(Huaraches Running sandals och Vibram Five fingers)

Posted in Afternoon Club News, Fitness, Real life business, Training progress | Leave a comment

Springa

Fortfarande ont i vader och lårmuskler efter fredagens löppass. Hade väl inte sprungit på ett halvår, och så bestämde man sig för att nu var det dags.

När jag åkte upp till fjällen för att jobba så trodde jag aldrig att jag skulle ge mig ut och löpa, därav inga löparskor. Så det fick bli ett par gamla hederliga sneakers. Lättklätt vart det för övrigt också, det var ju bara 8 minusgrader vid femtiden på kvällen. Två och en halv timme senare är man hemma i ett betydligt kallare tillstånd. Två mil blev det totalt och det kändes riktigt bra, även om tiden inte är någonting som helst att skryta om.

Idag har dagen tillbringats i backen och snart blir det tacos. Life’s good

Posted in Afternoon Club News | Leave a comment

10/2

Blev klar med sista passet för denna vecka. Ser så fram emot på måndag då mitt nya upplägg börjar, har lite kvar att justera. Rent spontant så är jag glad att jag kan få ihop cardion. Även fast jag avskyr egentligen att springa på gymet så ska det bli skönt att börja igen. Anledning till varför jag inte gillar att köra cardio på gymet är att allt känns så påtvingat och över analyserat med att maskinerna säger vilken takt, tid, långt och hur många kcal du förbränt . Jag vill ha det simpelt och helst tyst, bara njuta av att få springa räcker för mig. Sedan är min attityd till cardio i gymet att man borde njuta av att springa och må bra inte springa i ett hamsterhjul och ständigt tänka på att gå ner i vikt. Förmodligen så börjar jag springa ute så fort våren närmar sig.Man vill inte riskera frostskador som barfota människa ;)

Njöt av en härlig middag som jag själv fixade på en kvart . Vildsvinsskav med keso och färsk spenat.

20120210-194537.jpg

Posted in Afternoon Club News | 2 Comments